10 نکته برای غلبه بر ترس در مبارزه

ترس، بخشی جداناپذیر از مبارزه است! اما به عنوان یک مبارز باید بتوانیم بر ترس خود غلبه کنیم.

سلام و درود خدمت همراهان وبسایت مجله ووشو, امیدواریم هر جا که هستید حالتون خوب باشه. در این نوشته به بررسی ترس در مبارزه و راهکار های مقابله با آن می پردازیم.

چگونه در مبارزه نترسیم؟

ورزش های رزمی مبارزاتی مانند بوکس، ووشو ساندا، کیک بوکسینگ، تکواندو، کاراته و … با وجود به ارمغان آرودن هیجان بسیار بالا برای مبارز، ترس نیز در وی القا می کنند. مخصوصا اگر این مبارزه خارج از چارچوب قوانین مبارزاتی و در خیابان باشد! این مطلب عموما به غلبه به ترس در مبارزات خیابانی اشاره می کند (اما کاملا برای مبارزات قانون مند نیز کاربرد دارد) و از کتاب “اصول طلایی مبارزه” نوشته آقای حمید رضا روستایی نقل می شود. با احترام به به نویسنده کتاب، این محتوا با مجوز وی بازنشر شده و هیچ مفهومی در این نوشته تغییر پیدا نکرده است.

ترس چیست؟

احساسات، بخش جدا نشدنی از وجود انسان است که هرگز نه می توان آن را از بین برد ، و نه فراموش کرد. ترس نیز همانند احساسات شادي ، غم ،عصبانیت،امید ،آرامش و … یکی از احساسات طبیعی انسان است و کسی که منکر آن می شود،یا دروغ می گوید و یا مشکلات روانی در او پدید آمده است. البته فردي همانند استاد بروس لی قادر بود تا احساس ترس را در یک لحظه به احساس قدرت و شجاعت تبدیل کند که این مطلب در این بحث جاي نمی گیرد…
ترس نقطۀ مقابل شجاعت است و اگر بخواهم تعریفی مختصر و مفید از شجاعت بیان کنم ، میتوانم بگویم که شجاعت به معناي نترسیدن نیست ، بلکه شجاعت به معناي روبرو شدن با آنچه که از آن می ترسید است.
ترس به هیچ عنوان یک عیب براي انسان نیست ، بلکه این حس در جایی باعث خجالت می شود که موجب عقب نشینی انسان از مواجهه با یک موقعیت خاص و یا مانع انجام هدفی بشود.

همانطور که گفته شد، ترس را نه میتوان از بین برد و نه میتوان آنرا نادیده گرفت. در اینجا به ذکر راه هایی می پردازیم که باعث غلبه بر ترس و تبدیل این حس ناخوشایند، به حس اعتماد به نفس می شود.

راهکار هایی برای غلبه بر ترس در مبارزه :

ترس خود را بپذیرید

 با خود کنار بیائید و بپذیرید که همۀ انسانها بِلا استثناء حس ترس را درون خود دارند. بپذیرید که ترس یک حس طبیعی همانند دیگر احساسات انسان است و یک عیب به شمار نمی رود.

به ترس بهاء ندهید

با اینکه ترس یک حس طبیعی است،ولیکن انسان ترسو کسی است که در هنگام ترس، به این حس توجه و تمرکز بالایی را اختصاص می دهد. در هنگام بروز ترس در وجودتان، به هیچ وجه بر آن تمرکز نکنید و با تمام وجود آنرا نادیده بگیرید تا این حس ضعیف شود.

خود را به خدا بسپارید

در همه حال خود را به خداوند مهربان واگذار کنید و بدانید که اگر در مقابل ظالم قرار بگیرید ، یاریتان خواهد کرد . با خود بگوئید که خداوند محافظ من است.

سرنوشتتان را بپذیرید

یک مبارز هرگز از مرگ هراسی ندارد و می داند که طبق فرمودة خداوند هرگاه زمان مرگ انسان فرا رسد، هیچ کاري نمی توان کرد. پس با خود بگوئید اگر زمان مرگ من اکنون باشد، چه بترسم و یا چه نه، به آن خواهم رسید و اگر اکنون زمان آن نباشد زنده خواهم ماند. در هر صورت با ترس نخواهم مرد…

به درون موقعیت وارد شوید

همانطور که گفته شد، شجاعت به معناي مواجهه با چیزي است که از آن می ترسید، ولیکن صِرف مواجهه با موقعیت ترس آور ضامن شجاعت نیست، بلکه ورود به موقعیت ترس آور است که ترس شما را فرو می ریزد. به محض اینکه به درون گود رفتید و اولین ضربه را زدید، ترس شما محو می شود.

باور داشته باشید که حریف خیابانی یک غول نیست

تنها تفاوت پیروزي در مبارزات رینگی و شکست در یک مبارزة بیرون از رینگ، عدم احساس امنیت است. زیرا مبارز در چهار چوب رینگ اطمینان کامل دارد که حریف در حیطۀ قوانین حمله کرده و قصد کشتن یا آسیب رساندن به او را ندارد، ولی در خیابان وضع دگر گونه است. این تصور تا حدي قابل درك و معقول است، ولی نه تا آنجا که از حریف یک غول شکست نا پذیر بسازد.

همواره بدانید که حریفِ درون رینگ مبارزه، بسیار قویتر و خطرناك تر از یک حریف خیابانی است. زیرا یک مبارزِ درون رینگ داراي تاکتیک مبارزه و مهارت در انواع و اقسام ضربات دست و پا است، در حالی که 90 درصد حریف هاي خیابانی، بدون تاکتیک خاصی حمله می کنند و ضرباتی کاملاَ قابل پیش بینی و مهار پرتاب می کنند.

به مهارت هاي رزمی خود ایمان داشته باشید

مهمترین عامل در غلبه کردن بر ترس ، ایمان داشتن به مهارت خود در تکنیکها و ضربات کُشنده اي است که آموخته اید. همواره به این موضوع بیندیشید که به وسیلۀ تکنیکها و ضرباتی که آموخته اید،می توانید هر حریفی را(بخصوص بیرون از رینگ) شکست دهید.

حریفتان از شما می ترسد

شما در مواجهۀ یک درگیري خیابانی ، با یک ربات یا موجودي از سیارة دیگر مبارزه نخواهید کرد. بلکه او نیز مانند شما یک انسان است داراي احساسات، که حس ترس را نیز شامل می شود. به شما اطمینان می دهم همانطور که شما می ترسید، حریف دو برابر شما می ترسد.

بخصوص اگر گارد مبارزه و چند حرکت رزمی از شما مشاهده کند، ترسش چند برابر خواهد شد. پس در مواجهه با حریف، با خود بگوئید که: حریف از من می ترسد ، ولی به روي خود نمی آورد…

با تکرار این جمله در ذهن خود که البته واقعیت نیز دارد، هالۀ انرژي شجاعت شما بزرگتر شده و حریف خود به خود دچار ترسی فلج کننده می شود. ( ولی اگر اجازه دهید هالۀ انرژي ترس شما به مشام حریف برسد،او بطور اتوماتیک متوجه ترس شما شده و با شجاعت به شما حمله می کند) با تکرار جملۀ مذکور، بطور ناخود آگاه در دل حریف ترس می افکنید. این یک راز بسیار بزرگ است.

نفس عمیق بکشید و عضلاتتان را شُل و منبسط کنید

نفس عمیق فوائد بسیاري دارد که این امر در کنترل حس ترس نیز مؤثر است. به هنگام ظاهر شدن حس ترس، علاوه بر رعایت نکات ذکر شده، چند نفس عمیق بکشید و نگذارید عضلات بدنتان سفت و منقبض باشد . زیرا نفس هاي کوتاه به همراه انقباض عضلات، میزان ترشّح آدرنالین در خون شما را افزایش می دهد و شما را دچار حالتی شبیه به فلج شدن می کند که به ناتوانی شما می انجامد. نفس عمیق و انبساط عضلات، این حالت را در شما از بین خواهد برد.

به هیچ وجه به آسیب دیدن فکر نکنید

یکی از عواملی که باعث ترس در وجود شما می شود، فکر کردن به این نکته است که حریف به شما آسیب بزند و صدمه ببینید.

استاد بروس لی میگوید: در مورد برد و باخت فکر نکن . درد و غرور را فراموش کن. بگذار حریف پوست بدنت را خراش دهد و تو به بدن او ضربه هاي محکم وارد کن . بگذار او به تو ضربه بزند و تو استخوانهاي او را در هم بشکن . بگذار او استخوانهاي تو را بشکند و تو او را از زندگی رها کن . به فکر فرار کردن و سالم ماندن نباش ، زندگی خود را پیش پاي او بگذار . مبارز باید همیشه ذهنش متمرکز بوده و هدفش فقط مبارزه باشد…

 

با رعایت این 10 نکته، به شما اطمینان میدهم که کاملاَ بر ترس خود در مواجهه با هر حریفی اعم از حریفان رزمی یا خیابانی غلبه کرده و همواره حس شجاعت و اعتماد به نفس در طول مبارزه خواهید داشت.

 

مطالب این نوشته, برگرفته از “کتاب اصول طلایی مبارزه” نوشته آقای حمید رضا روستایی است.
خروج از نسخه موبایل